star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Sådan håndterer du for sen betaling

Forretning

For sen betaling behøver ikke at give dig hovedpine. Ved hjælp af en enkel metode kan du slippe for at rykke kunderne og i stedet bruge din energi på at udføre godt malerarbejde

For sene betalinger påvirker din likviditet, og når du skal rykke for betaling, kan det sætte dine kunderelationer på spil. Men der er en enkelt metode, der kan gøre denne proces meget nemmere.

 

Oplys dine forretningsbetingelser

Angiv tydeligt dine forretningsbetingelser i dine tilbud og kundeaftaler. Betalingsfristen er normalt 30 dage fra fakturadato, og det er bedst aldrig at påbegynde arbejdet uden en underskrevet kundeaftale. Det kan også hjælpe at oplyse om evt. morarenter på dine fakturaer (se Venter du stadig? herunder).

 

Rykkere

Hvis betaling ikke sker til tiden, er det vigtigt at sende dine kunder en rykker så hurtigt som muligt. Gør det kort og venligt med en fast tekst, så du ikke skal udarbejde en ny tekst hver gang. Her er et eksempel:

 

Kære (kundenavn),

 

Dette er en venlig påmindelse om, at betalingsfristen for følgende faktura er overskredet.

 

Fakturadato: (indsæt dato for den oprindelige faktura)

Faktura nr.: (indsæt oprindeligt fakturanummer)

Beløb: (indsæt fakturaens samlede beløb)

 

Vil du venligst oplyse, hvornår jeg kan imødese din betaling?

 

På forhånd tak.

 

Hvis du har mange faktureringer, kan det være en hjælp at indtaste alle faktureringer i et kalendersystem i dit bogholderi, så du straks kan se, når en faktura er forfalden.

 

Kontoudtog

Hvis det ikke hjælper at sende en rykker – og husk altid at følge e-mails op med et venligt telefonopkald – er næste skridt at fremsende et kontoudtog. Dette er mindre detaljeret end en faktura men gør tydeligt opmærksom på det beløb, der er forfaldent til betaling.

 

Venter du stadig?

Retslige skridt og inkassobureauer bør være sidste udvej, men det kan være en hjælp, hvis du gør opmærksom på disse muligheder allerede fra starten. En passende morarente for forfaldne betalinger fastsættes i de fleste lande af Nationalbanken.

AkzoNobel

Ny

Sådan udarbejder du kundeaftaler

Læs mere

Få den perfekte anbefaling af kunden

Læs mere

Styrk din forretning med social media marketing

Læs mere

Få et præcist overblik over arbejdets omfang

Læs mere