star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

5 faldgruber ved nyt job

Arbejde

Nyt job? Få et forspring med vores tjekliste over advarselssignaler for nye maleropgaver

Det er et job, der allerede er påbegyndt

Nogle gange er nye arbejdsopgaver ikke helt nye – de er måske blevet opgivet af en anden maler, eller kunden har opdaget, at maleren ikke havde tid eller evner til at udføre arbejdet. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal sige nej til jobbet, men det er vigtigt at vide, hvad der præcist er blevet gjort og hvorfor. Hvis kunden har været urimelig overfor den første maler, kan det ske igen.

 

Din kunde har idéer om at udføre arbejdet selv

Selv om kunden endnu ikke har smøget ærmerne op, ønsker han eller hun måske at hjælpe til - enten fordi de nyder arbejdet eller for at reducere omkostningerne. Hvis en kunde ønsker at bidrage aktivt, skal du være tydelig omkring den krævede kvalitet samt få skriftligt tilsagn om, at du ikke hæfter for manglende kvalitet på deres arbejde. En detaljeret beskrivelse af arbejdets omfang er absolut afgørende.

 

Du har ikke mødt "chefen"

Det er dit ansvar at beregne arbejdets omfang sammen med den person, der betaler for arbejdet, da aftalen indgås med netop den person. Husk at sikre at det er netop den person, der godkender alle aftaler og ikke en ven eller et familiemedlem. Hvis du arbejder for et par, er det vigtigt, at begge godkender vigtige beslutninger som farver og arbejdets omfang. 

 

Ingen ønsker at tage ansvar

Er din kunde lidt ubeslutsom om, hvad han eller hun vil? Overlader de gerne beslutninger til dig, fordi "du jo ved bedst"? Hvis din kunde ikke fra starten er sikker på, hvad han eller hun ønsker, er det godt at være hjælpsom og give gode råd, men gør det klart for kunden, at den endelige beslutning er hans eller hendes ansvar. Husk derefter at indføje beslutningen i kundeaftalen og beskrivelsen af arbejdets omfang.

 

Dine råd bliver ignoreret

Dine råd om at opnå det perfekte slutresultat [LINKTO product pages] er en god måde at vise din faglighed. Og mens det ikke er klogt at vælge farver for kunden (det er altid kundens beslutning), skal du være forsigtig med kunder, der slet ikke lytter til dine råd eller insisterer på at vælge f.eks. malingkvalitet i modstrid med din rådgivning. I sidste ende kan du blive bebrejdet, hvis slutresultatet ikke lever op til kundens forventninger.

AkzoNobel

Ny

Sådan udarbejder du kundeaftaler

Læs mere

Få den perfekte anbefaling af kunden

Læs mere

Styrk din forretning med social media marketing

Læs mere

Få et præcist overblik over arbejdets omfang

Læs mere